reklama

diel 18 - Her's (UK, Anglicko) R.I.P.

Powerplay of the Week, blog o alternatívnej hudbe, diel 18, v Bratislave, 3. apríla dvetisíc devätnásť

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
logo
logo (zdroj: robert stepanik)

Ja som to hovoril (viď PWP16)! Fakt tu budem písať hlavne nekrológy... Kapely kapúúú, hu, huuu...

Ale teraz vážne. Ľudia sa rodia a ľudia zomierajú. Nepretržite. Priebežne. A niektorí z tých, ktorí zomierajú, sú aj známi a majú niečo vytvorené za sebou. A len malá časť zo známych a slávnych sú známi aj mne. A z tejto malej časti je ešte menšia časť, ktorá mi dáva dôvod na to, aby som sa nimi zaoberal. Takže tých nekrológov (verím) vlastne nebude veľa. Ale je fakt, že som pôvodne s takouto „rubrikou“ ani nepočítal... nejako mi to nedocvaklo, že to patrí k veci. Až keď k tomu došlo...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ten počet odchodov v krátkom čase (cca v priebehu jedného mesiaca) ma trochu prekvapil. A okrem prirodzených úmrtí „v neprekvapujúcom stupni zrelosti“ sa občas stanú aj neprirodzené a nečakané.

V stredu 27. marca 2019 pri autonehode v americkom štáte Arizona počas ich amerického koncertného turné (na ceste z Phoenixu do Santa Ana) zomreli Stephen Fitzpatrick, Audun Laading (a ich manažér Trevor Engelbrektson). To znamená kompletná skupina Her’s. Zrazili sa s pick-upom, ktorý sa omylom dostal do protismeru a narazil čelne do ich dodávky. Nehodu nikto neprežil. Podľa videa z miesta havárie (na konci článku) to vyzerá tak, že tam došlo aj k požiaru. A to je vždy veľká komplikácia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
her's
her's (zdroj: foto: emma swann)

Kapela Her’s bola z Liverpoolu, ale Audun Laading (veď vidíte to meno) pochádzal z Nórska, z mesta Kristiansand. Zoznámili sa počas štúdia na umeleckej škole (Institute for Performing Arts v Liverpoole). Vznikli v roku 2015, prvú nahrávku (síce up-beatovú, ale aj tak melancholicky pôsobiacu Dorothy) vydali na jar 2016.

Predovšetkým kvôli svojmu zjavu (ale možno aj kvôli tomu, že to bola zábavná a optimistická kapela) sa robili na ich účet poznámky, že sú to reinkarnovaní Laurel a Hardy.

Low Beam z debutového albumu INVITATION TO HER’S (2018, Heist or Hit).

O mŕtvych len dobre, ale (a teraz výsostne subjektívne)... Her’s bola (podľa mňa) pomerne preceňovaná kapela. Mnohí recenzenti ich poriadne vychválili a napriek ich nie veľmi dlhej histórii, mali aj svojich oddaných poslucháčov. Väčšina ich materiálu je však to, čomu zlé jazyky hovoria „hipsters’ crap“. Síce štýlová fúzia, ale namiešané (pre mňa) dosť podivuhodne a málo atraktívne. Poslabšie podivné melódie, ktoré vám na jazyk tlačia otázku „prečo práve takto, chlapci, prečo práve takto?“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale aj oni sami (napríklad pre diymag.com) tvrdili, že “We’d like to be an old cheesy band,”, pričom „old“ nejako presnejšie nešpecifikovali konkrétnou dekádou. To "cheesy" je tam ale jasné.

V mojich ušiach im škodil hlavne vokál. S dosť nemuzikálnym, málo znelým, málo „sa nesúcim“, skoro až deklamovaným basom/basbarytónom (neviem presne). Mal som vždy pocit, že sa ten vokál nehodí k inštrumentácii, že tak vzniká celok, ktorý pre moje ucho nie je harmonický. Ale je to, samozrejme, individuálne, pretože jedna slečna im naopak napísala pod ktorési z ich videí, že His voice gives me shivers.“ Mám zjavne málo estrogénu, aby to na mňa fungovalo. Ale myslím si, že aj objektívne by sa do rebríčka významných a zapamätateľných veľkých hlasov z alternatívnej scény nedostali. Zaujímavé boli tie prechody do fistuly, ale register Fitzpatrickovho „singing voice“ mal tie vady, ktoré som spomínal. Každopádne to však bola kapela na vzostupe popularity.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Loving You je cover soulového hitu pôvodne od Minnie Riperton (1974, Epic). Originál ste možno počuli v nejakom rádiu, alebo v zbierke vinylov vašich rodičov alebo ho poznáte z prvej série South Parku, z epizódy Big Gay Al’s Big Gay Boat Ride :-) V tej piesni (avšak v originále) je taká pasáž, kde vokál ide až ku päťčiarkovanému Fis a na tento moment je naviazaná detonácia bomby v polčase americko-futbalového zápasu medzi South Park Cows a Middle Park Cowboys.

Takto by som mohol rýpať dosť a dosť, ale nie je to slušné (zvlášť za tejto situácie). Skôr než kompozíciami, vedel ten ich „bedroom pop“ mať miestami fajn zvuk. Miestami. Ja som si tu povyberal také nahrávky, ktoré mi ako-tak vyhovujú, a tým som vám trochu zdeformoval obraz o ich tvorbe.

Prvé ep SONGS OF HER’S (2017, Heist or Hit) mi pripadá výrazne lepšie ako následný album INVITATION TO HER’S (2018, Heist or Hit)... má to jednoduchšiu inštrumentáciu, jednoduchšie melódie, prázdnejšie aranže, pre mňa atraktívnejšie gitarové hranie (také Mac DeMarcovské) než na novších veciach... V niektorých silnejších momentoch mohli niekomu pripomínať sólovú tvorbu Juliana Casablancasa. Staršie veci mali pre mňa atraktívnejší zvuk a priamočiarejšie kompozície.

Chalani niečo odohrali, niečo skomponovali a nakreovali, aj hráčske schopnosti tam boli, ale nikdy to nevyzeralo na kapelu, ktorá by sa do histórie alternatívnej hudby zapísala nejako výrazne alebo by mala mať nejaký inšpiratívny impakt na iných...

Marcel z prvého ep SONGS OF HER’S (2017, Heist or Hit). Jednoduchší zvuk. Menej deklamovania, viac spievania. Menej zámerného gýču, viac garážového zvuku.

Ak ste ich doteraz nepočúvali, tak som snáď urobil svoju malú prácu na tom, aby ste o nich aspoň vedeli. A je už len na vás, či si ich obľúbite napriek môjmu „neschváleniu“ :-) Vlastne každá hudba si nakoniec nájde svojich poslucháčov. A oni mali od svojich fanúšikov aj veľmi obdivné feedbacky... Napr. jeden im napísal, že: You are the band of my dreams. Thank you for inspiring me everyday, you will always be my favorites.“ Keď her’s miluješ, nie je čo riešiť.

She Needs Him sa javí ako ich najväčší (najhranejší) hit. Bohvie, ako by to išlo ďalej, ako by sa im darilo. Prechádzal som v ostatných dňoch cez ich nahrávky a mal som problém niečo vybrať (aby to preliezlo cez môj filter). Ospravedlňujem sa... mal by som sa zo slušnosti brzdiť... ale nikdy som v Her's nebol doma, nikdy som nemal skutočný plezír z ich hudby. Napriek tomu nakoniec výber, dúfam, nevypálil vôbec zle.

Mohol som ich prípadne úplne vynechať, ale na to som zas o nich počul až príliš často (resp. sa ku mne dostávali cez playlisty rádiostaníc zameraných na alternatívnu hudbu)... a preto som ich nechcel odignorovať. Keď už teda drsný život nečakane naservíroval takú situáciu.

Her's... nepoznal som vás príliš, ani som si nestihol na vás urobiť názor, nieto ešte vzťah k vám. Ale zdá sa, že ste boli celkom „baviči“, príjemní ľudia a koncerty asi boli celkom odviazané.

What Once Was zo SONGS OF HER'S (2017) naživo pre The SafeHouse. Je tam energia, je tam tanečnosť.

Tak R.I.P. chalani... Priskoro to prišlo.


https://en.wikipedia.org/wiki/Her%27s

https://www.nme.com/news/music/liverpool-band-hers-died-tour-us-2468466

https://www.youtube.com/watch?v=awgquOvGuq4
miesto nehody

Robert Štepaník

Robert Štepaník

Bloger 
  • Počet článkov:  106
  •  | 
  • Páči sa:  85x

Tento blog vás pozve do zaujímavého a pestrého sveta alternatívnej hudby... a ako doplnok sa objavia témy z umenia, spoločenských vied a politiky. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu